TMB1001 / ESAS MESLEK ÇALGISI I

DERSİN HAFTALIK İÇERİĞİ

 
KONULAR 
KAYNAKLAR 
1Klasik Kemençe: Enstrüman hakkında genel bilgilendirme. Enstrümanın tutuluşu, uygun oturma ve taşıma vaziyetleri. Yayın tutuluşu, yay çekme ve itme etütleri, yay işaretleri ve parmak numaraları Ney: Neyde tutuş ve oturuş pozisyonlarının gösterilmesi, Neyden ses çıkartma ve üfleme tekniklerinin çalışılması. UD: udu tutuş sağ el mızrap açık tellerde ilk çalışmalar, Keman: Sol Majör tonunda iki oktav gam (değişik bağ şekilleriyle) ve sol majör bir etüd çalışması. Kanun: Enstrüman hakkında genel bilgilendirme. Enstrümanın tutuluşu, uygun oturma ve taşıma vaziyetleri. mızrabın tutuluşu, mızrap vurma ve çektirme etütleri, mızrap işaretleri. Bağlama: Bağlamanın Tutuşu ve sol el pozisyonu. TSM Ses-Tanbur: Ses, sesin yapısı ve ses organları hakkında bilgiler. Nefes ve diyafram kullanımının uygulamalı anlatımı ve Tanbur sazı hakkında genel bilgiler[1]s.1-2, [5] s:51, (7) s. 49, [8]s.5, No:1., [1]s.3-4., [17]s.1-3; [18]s.2-7; [19]s.1-5; [16]s.1-7
2Klasik Kemençe: Neva telinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Ney: Neyden ses çıkartma ve üfleme tekniklerinin çalışılması. Keman: Sol Majör tonunda iki oktav gam (değişik bağ şekilleriyle) ve sol majör bir etüd çalışması. Kanun: Yegâh perdesinden başlayarak bir oktav aralıkla çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Bağlama: Perdelere basış ve sol el pozisyonu. TSM Ses-Tanbur: Türk Müziğini meydana getiren dörtlü ve beşlilere yönelik ses egzersizleri, solfej çalışmaları ve tanbur sazı üzerinde uygulamalar . Ud: re telinde çalışmalar sol telinde çalışmalar.[1]s.17, [5] s:55, (7) s.62, [9] s.6, No:8., [1]s.23., [15]s.1; [16]. s. 2, [17]s.3-7; [18]s.7-9; [19]s.5-10; [16]s.7-15
3Klasik Kemençe: Rast telinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Ney: Neyde Neva, Çargah, Segah, Dügah ve Rast Seslerinin Çalışılması. Keman: Sol Majör tonunda onaltılık birimlerle bağsız bir etüd çalışması. Kanun: Yegâh telinden başlayarak sağ el için çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış çift mızrap etüt çalışmaları. Bağlama: Sağ el pozisyonu Tezenenin Tutuşu. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, gevşeme çalışmaları, ses egzersizleri, solfej alıştırmaları, tanbur sazı üzerinde uygulamalar ve Çargâh makâmında geçilecek 1 sözlü eserin solfeji, söz giydirilmesi. ud: diğer açık teller.[1]s.16, [5] s:59-63, [10]; s. 2.,[1]s.27., [15]s.2; [16]. s. 3, [17]s.7-14; [18]s.9-10; [19]s.10-17; [16]s.15-20
4Klasik Kemençe: Yegah telinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Ney: Neyde Neva, Çargah, Segah, Dügah ve Rast Seslerinin Çalışılması. Keman: Do Majör tonunda iki oktavlık gam çalışması ve etüd çalışması. Kanun: Yegah telinden başlayarak çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış alt üst mızrap etüt çalışmaları. Bağlama: Tezenenin Telde çalışması. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmaları ve tanbur sazı üzerinde uygulamalar. ud: sol el parmak baskısı uddaki sesler hakkında bilgi türk müziğinde kullanılan sesler 1.telde ıı. kolon.[1]s.3, [5] s:59-63, (6) ss.35-67, (7) s.67, [11]; s.2., [1]s.30., [15]s.3; [16] s. 5, [17]s.14-22; [18]s.10-14; [19]s.17-19; [16]s.20-24
5Klasik Kemençe: Hüseyni, acem, eviç, gerdaniye ve muhayyer perdelerinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Ney: Neyde Hüseyni, Eviç, Gerdaniye ve Muhayyer Seslerinin Çalışılması. Keman: La Minör tonunda iki oktavlık gam ve etüd çalışması. Kanun: Hüseyni, acem, kürdi, hicaz, uşşak ve rast perdelerinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Bağlama: Sağ eldeki yanlış pozisyonlar. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmaları ve tanbur sazı üzerinde uygulamalar. ud: 1.telde ııı.kolon metromom sağ el mızrap tekniği. [2]s.44-63, [5] s:65-70, (7). s. 82, [11]; s. 80., [1]s.44-63., [15]s.4-6; [16] s. 7, [17]s.22-27; [18]s.14-18; [19]s.19-27; [16]s.24
6Klasik Kemençe: Dügah, buselik, çargah ve kapalı neva perdelerinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Ney:Çift seslerin gösterilmesi ve Rast perdesiyle Muhayyer perdesi arasındaki seslerden oluşan alıştırmaların çalışılması. Keman: La Minör tonundaki etüd çalışması. (farklı bağ şekilleriyle). Kanun: Sağ el- sol el ve iki el konumlandırılması egzersizleri ve sağ, sol el mızrap numaraları ile çeşitli tartımlar ve metronomlarla etüt çalışmaları. Bağlama: Tezenenin yukarıdan aşağıya doğru vuruşu. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmaları, tanbur sazı üzerinde uygulamalar ve Kürdî makâmında geçilecek 1 sözlü eserin solfeji, söz giydirilmesi. ud: 2. telde ıı ve ııı. kolon ikidörtlük değer.[2]s.64-67, [3]s.61-62, [5] s:64-71,72,73, (7) s.91, [11]; s. 80., [13]s.31-49, [14]s.23-33., [15]s.7-9; [16] s. 11, [17]s.27-38; [18]s.18-23; [19]s.27-36; [16]s.24-28
7Klasik Kemençe: Hüseyniaşiran, acemaşiran ve kapalı rast perdelerinde çeşitli tartımlar kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları. Farklı tartım kalıplarında etüt çalışmaları. Ney: Aynı ve farklı sesler arasındaki geçişlerde çarpma unsurunun çalışılması. Keman: La Minör tonunda onaltılık birimlerden oluşan etüd çalışması. Kanun: Oktav etütleri egzersizleri , oktav çalışmaları. Bağlama: ¼’lük notaların tezene vuruşu. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmaları ve tanbur sazı üzerinde uygulamalar. Ud: tekrar çalışmaları.[3]s.19-23-26-27, [2]s.81-101, [5] s:162-165, [11]; s. 78., [13]s.59, [14]s.59-65., [15]s.9-11; [16] s. 13, [17]s.38-42; [18]s.23-42; [19]s.36-38; [16]s.28-37
8Klasik Kemençe: Yegah ve Neva perdeleri arasında etüt çalışmaları. Ney: Aralıklı sesler arasında parmak açma unsurunun gösterilmesi ve çalışılması. Keman: Do Majör tonunda 1. ve 2. pozisyonlarda geçişli etüd çalışması. Kanun: Triole(üçleme) egzersizleri. Bağlama: La ve Si notalarının bağlamadaki yeri, 1. Parmağın kullanımı. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmalar, tanbur sazı üzerinde uygulamalar . Ud: nüans 3. telde ıı ve ııı. kolon[3]s.41-43, [5] s: 166-173, (7); s. 99, [12]; s. 1., [13]s.61, [15]s.11-15.; (16) s. 15-17, [17]s.42-50; [18]s.42-48; [19]s.38-47; [16]s.37-52
9Klasik Kemençe: Rast ve Gerdaniye Perdeleri arasında etüt çalışmaları. Ney: Rast perdesiyle Muhayyer perdesi arasındaki seslerde çarpma ve parmak açma unsurlarının uygulanması. Keman: Do Majör tonunda gam, 1. ve 2. pozisyonlarda geçişli etüd çalışması. Kanun: Bemol ile basit kromatik mandal çalışması. Bağlama: Do sesinin bağlamadaki yeri, 1. ve 2. parmağın kullanımı. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmalar, tanbur sazı üzerinde uygulamalar ve Bûselik makâmında geçilecek 1 sözlü eserin solfeji, söz giydirilmesi. ud: makam hakkında bilgi buselik makamı.[3]s.53-56, [5] s: 166-173, (7) s.110, [12]; s.2., [13]s.62, [15]s.15-16. (16) s. 19, [17]s.42-50; [18]s.42-48; [19]s.38-47; [16]s.37-52
10Klasik Kemençe: Segah perdesi kullanılarak yazılmış etüt çalışmaları, Rast makamına uygun olarak yazılmış etüt çalışmaları. Ney: Rast perdesiyle Muhayyer perdesi arasındaki seslerde çarpma ve parmak açma unsurlarının uygulanması. Keman: Sol Majör tonunda gam, 1. ve 2. pozisyonlarda geçişli etüd çalışması. Kanun: Triole egzersizleri. Bağlama: Re sesinin bağlamadaki yeri. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmalar, tanbur sazı üzerinde uygulamalar. ud:makam hakkında bilgi buselik makamı.[2]s.97-98. [2]s.99-100 [3]s.74-75, [5] s: 166-173, (7) s.110, [12]; s.3., [14]s.72-76., [15]s.17. ; (16) s. 20, [17]s.42-50; [18]s.42-48; [19]s.38-47; [16]s.37-52
11Klasik Kemençe: Darıldın mı gülüm bana şarkısının çalışılması. Ney: Neyde Gerdaniye, Muhayyer, Tiz Segah, Tiz Çargah ve Tiz Neva Seslerinin Çalışılması. Keman: Mi Minör tonunda gam, 1., 2. ve 3. pozisyonlarda geçişli etüd çalışması. Kanun: Senkop ve tremololu çalışmalar. Bağlama: 1. 2. ve 3. Parmakların kullanımı. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmalar, tanbur sazı üzerinde uygulamalar. ud: birlik değer ıı ve ııı. kolondaki seslerle çalışma. [4] no: 3173, [5] s:74-80, (7) s. 102, [12]; s.4., [14]s.68, [15]s.18-20; [16]. s. 21, [17]s.50-51; [18]s.48-57; [19]s.47; [16]s.52-55
12Klasik Kemençe: Yine bir gülnihal şarkısının çalışılması. Ney: Neyde Gerdaniye, Muhayyer, Tiz Segah, Tiz Çargah ve Tiz Neva Seslerinin Çalışılması. Keman: Do Majör tonunda gam, 1., 2. ve 3. pozisyonlarda geçişli etüd çalışması. Kanun: Çeşitli tartımlarda aralık ve oktav çalışmaları. Bağlama: Mi sesinin bağlamadaki yeri. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmalar, tanbur sazı üzerinde uygulamalar ve Rast makamında geçilecek 1 sözlü eserin solfeji, söz giydirilmesi. ud: transpoze ıv. kolondaki sesler.[4] no: 11439, [5] s:74-80, (7) s. 106, [12]; s.5., [1]s.52-60., [15] s. 77; (16) s. 23, [17]s.52; [18]s.57-65; [19]s.47-58; [16]s.55-61
13Klasik Kemençe: Sevdim yine bir nevcivan şarkısının çalışılması. Ney: Neyde Aşiran Perdesinin çalışılması ve takiben Acemaşiran, Hüseyni Aşiran, Yegah, Kaba Çargah, Kaba Segah, Kaba Dügah ve Kaba Rast Seslerinin Çalışılması. Keman: Re Majör tonunda gam, 1., 2. ve 3. pozisyonlarda geçişli etüd çalışması. Kanun: Senden bilirim yok bana bir faide ey gül şarkısının çalışması. Bağlama: Fa ve Sol sesinin bağlamadaki yeri. TSM Ses-Tanbur: Temel nefes, ses egzersizleri ve solfej alıştırmalar, tanbur sazı üzerinde uygulamalar ve Uşşak makâmında geçilecek 1 sözlü eserin solfeji, söz giydirilmesi. ud: uzatma bağı mahur peşrevi makam usul form mahur peşrevi çarpmalı.[4] no: 9865, [5] s:128-141, (7) s. 253., [12]; s. 6., [4] no: 9459., [15] s. 80-83 ; (16) s. 27-30,[17]s.60-61; [18]s.80-86; [19]s.62-78; [16]s.72-81
1414.Genel Değerlendirme