COĞRAFYA ANA BİLİM DALI
Genel Bilgiler
Coğrafya bölümü tezli yüksek lisans programı 2023 yılında Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesi altında açılmıştır. Coğrafya tezli yüksek lisans programı coğrafyanın farklı alanlarında hem ulusal hem de uluslararası araştırmalar yürüten 1 profesör, 2 doçent, 2 doktor öğretim üyesi ile eğitim-öğretim faaliyetleri gerçekleştirmektedir.
Amaç ve Hedefler
Amaç
- Programın temel amacı, öğrencilerin coğrafya alanında bilgi birikimlerini artırmak ve analitik düşünme yeteneklerini geliştirmektir. Bu sayede, öğrenciler karmaşık coğrafi sorunları analiz edebilme yeteneği kazanır.
- Program, öğrencilere bağımsız araştırma yapabilme yetenekleri kazandırmayı hedefler. Tez çalışmaları, öğrencilere coğrafya alanında kendi araştırmalarını planlama, uygulama ve sunma fırsatı sunar.
- Program, öğrencilerin coğrafya biliminin temel kavramlarını ve teorilerini kavramalarına yardımcı olmasının yanında bunlar hakkında eleştirel düşünce yapısını kazanmasını sağlar. Bu, coğrafya konusunda derinlemesine bir anlayış geliştirmelerine olanak tanır.
- Program, öğrencilere coğrafyanın farklı uygulama alanlarında uzmanlaşma fırsatı sunar. Bu alanlar arasında çevre yönetimi, havza planlama, coğrafi bilgi sistemleri (CBS), kentsel planlama ve bölgesel kalkınma gibi seçenekler bulunmaktadır.
Hedefler
- Program, öğrencilere coğrafyanın en güncel teorileri, yöntemleri ve uygulamaları hakkında yüksek düzeyde akademik bilgi sunmayı amaçlar.
- Öğrenciler, tez çalışmaları yoluyla yeni bilgi üretme ve coğrafi literatüre katkı sağlama fırsatı bulurlar.
- Program, öğrencilere karmaşık coğrafi sorunları tanımlama, analiz etme ve çözme becerileri kazandırmayı hedefler.
- Öğrenciler, grup projeleri ve seminerler gibi etkileşimli öğrenme fırsatları aracılığıyla iş birliği ve iletişim yeteneklerini geliştirirler.
- Program, mezunların coğrafya alanında akademik kariyerlerinin yanı sıra özel sektör, kamu sektörü ve sivil toplum kuruluşlarında da başarılı bir şekilde çalışabilecekleri bir temel oluşturmayı hedefler.
Verilen Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere Coğrafya Yüksek Lisans derecesi verilir.
Düzey
Coğrafya Anabilim Dalı yüksek lisans programı 120 AKTS kredisinden oluşan 2 yıllık bir programdır. Program, Bologna Süreci’nin “Yükseköğretimde Avrupa Yeterlilikler Üst Çerçevesinde (QF-EHEA)” tanımlanan “İkinci Düzey (First Cycle)” ile “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesinde (TYYÇ)” tanımlanan "7. Düzey" yeterlilikleri için belirlenmiş olan AKTS kredi koşullarını ve düzey yeterliliklerini; aynı zamanda, “Avrupa Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlilikler Çerçevesinde (EQF-LLL)” tanımlanan "7. Düzey" yeterliliklerini sağlamaktadır.
Kabul Koşulları
Kabul koşullarına Türkiye Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği yönetmeliklere uygun olarak karar verilmektedir. Yüksek lisans programlarına başvuru ve kabul için gerekli koşullar hakkındaki bilgi, her akademik yılın başında üniversitenin web sayfasında duyurulur. Aşağıdaki koşullar hem Türk hem de yabancı uyruklu öğrenciler için geçerlidir:
- Lisans derecesi sahibi olmak,
- ALES’ten (Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı) en az 55 puan (veya eşdeğeri) almış olmak,
- Ulusal düzeyde yapılan YDS (Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı) YÖKDİL (Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavı) ya da Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen uluslararası düzeydeki IELTS (Uluslararası İngilizce Test Sistemi) veya TOEFL (Yabancı Dil Olarak İngilizce Sınavı) yabancı dil sınavlarından yeterlilik almış olmak. Yabancı dil yeterliliği olmayan öğrenciler başvuruda bulunabilir ancak bu alandaki puanları 0 olarak değerlendirilecektir.
- Yurtdışında Lisans Derecesi almış adayların, Yükseköğretim Kurulu’ndan denklik belgesi almaları gerekmektedir.
- ALES puanı 5 yıl geçerlidir.
- Adayların şahsen başvurması gerekmektedir. Eksik evrakla yapılan başvurular değerlendirilmeyecektir.
Tezli Yüksek Lisans programlarına girecek adayın başarılı sayılması için lisans mezuniyet not ortalaması ve ALES puanıyla birlikte varsa yabancı dil puanı değerlendirilir. Yüksek lisans programlarına müracaatta yabancı dil baraj ya da ön şart değildir. Başarı hesaplamasında yabancı dil notu olmayan adayların yabancı dil puanı sıfır kabul edilir. Yüksek lisans giriş başarı notu lisans mezuniyet not ortalamasının %35’i, ALES puanının %50’si, yabancı dil puanının %15’inin toplamıdır. (Kabul koşulları ve diğer bilgilerin ayrıntısı için Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine bakılmalıdır).
Daha fazla bilgi için Kurumsal Bilgiler menüsünde yer alan ve Kayıt Prosedürleri bölümünü ziyaret ediniz.
Yabancı öğrencilerin kabul koşulları hakkında daha fazla bilgi için lütfen Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Ofisi ile irtibata geçiniz.
İletişim:
Uluslararası İlişkiler Ofisi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Kampüs, Bor Yolu, Niğde, TÜRKİYE
Tel: 0 388 225 21 48
Faks: 0 388 225 23 85
E-posta: erasmus@ohu.edu.tr
Web: http://www.ohu.edu.tr/uluslararasi/index.php
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi yaşam boyu öğrenme ilkesini esas alarak, daha önce bir başka kurumda alınmış dersleri tanır ve bu derslerin öğrenme çıktıları, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nde kayıtlı programlar ile uyumlu olduğu takdirde mezuniyet kredisinden muaf tutar. Öğrenme çıktılarının uyumu ve muafiyet konularına, Enstitü Kurulu tarafından ilgili yasa ve yönetmeliklere uygun olarak karar verilir.
Program Profili
Coğrafya Bölümü, öğrencilerin en yeni teknolojileri takip etmeleri ve öğrenmeleri için yüksek kalitede bir program sunmak ve aynı zamanda uygulamalı ve teorik araştırmalara katılımlarını sağlamak için kurulmuştur. Lisans programı, ortak eğitim stratejisi ve pratik yaparak deneyim kazandırma anlayışına uygun olarak hazırlanmıştır. Böylece teknolojideki yeni trendlerin kolayca uyarlanması mümkün olacaktır. Program coğrafyanın bütün alanlarında uygulama becerilerini kazandırmayı amaçlamaktadır.
Coğrafya lisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesinde Birinci Düzey, TYYÇ’de 6. Düzey), mezunlarına ileri düzeyde bilgi, beceri ve yetkinlik gerektiren mesleki uygulama alanlarına, araştırma alanlarına, yüksek lisans ve doktora programlarına geçiş yeterlilikleri kazandıran akademik ağırlıklı bir programdır. Programın, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" ve “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre sınıflandırması ve eğitim alanı kodları aşağıda verilmiştir:
•ISCED Eğitim Alan Kodu: 31 – Coğrafya
•ISCED Program Yeterlilik Düzeyi: 6, Kategorisi (Profili): 64, Alt Kategorisi: 645 - Akademik ağırlıklı lisans derecesi
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Temel Alan Kodu: 31 - Coğrafya
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Yeterlilik Türü (profili): Akademik ağırlıklı "6. Düzey" lisans derecesi
Eğitim-Öğretim Metotları
Doğal sistemlerin mekanizmalarının anlaşılması, analiz edilmesi ve yorumlanarak insan ile etkileşiminin kurulmasını hedefleyen coğrafya biliminin eğitim öğretim yöntemleri yüksek lisans programı kapsamındaki her ders için ayrı değerlendirilmektedir. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Coğrafya Bölümü yüksek lisans programının hedeflediği program öğrenme çıktılarına ulaşmak için, programın tümünde kullandığı eğitim-öğretim yöntemleri “program öğrenme çıktıları” kısmında, programdaki bir dersle ilgili yöntemler ise “ders tanıtım ve uygulama bilgileri” kısmında yer almaktadır.
Kullanılan Eğitim-Öğretim Yöntemlerinden Örnekler
- Ders & Sınıf İçi Etkinlikler
- Arazi Çalışması
- Grup Çalışması
- Laboratuvar
- CBS Analizleri
- Uzaktan Algılama Analizleri
- Literatür Değerlendirmesi
- Ödev
- Proje Hazırlama
- Seminer
- Teknik Gezi
- Web Tabanlı Öğrenme
- Uygulama
- Yerinde Uygulama
- Mesleki Faaliyet
- Sosyal Faaliyet
- Alan Çalışması
- Rapor Yazma
Örneklerle Birlikte Mezunların Mesleki Profilleri
Programdan mezun olan her öğrenci, tüzük ve yasalarla belirlenmiş şartları yerine getirmek koşuluyla, birçok bakanlık bünyesinde ilgili resmi kurumların çatısı altında coğrafya kapsamında yapılacak çalışmalarda araştırmacı, CBS uzmanı ve raportör olarak görev alabilirler. Maden Tetkik Arama Enstitüsü, Devlet Su İşleri, Tarım ve Köy Hizmetleri, Orman Genel Müdürlüğü, Karayolları, Afet İşleri, Meteoroloji İşleri Genel Müdürlüğü, Devlet İstatistik Enstitüsü, Devlet Planlama Teşkilatı vb. gibi resmi kuruluşlar ile Kültür ve Turizm Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Orman ve Su işleri Bakanlığı gibi bakanlıkların bünyelerinde çalışabilmektedir; bölge planlama çalışmalarında ve belediyelerin planlama faaliyetlerinde görev yapabilmektedirler. Ayrıca Türkiye ve yurtdışındaki üniversitelerde ilgili yüksek lisans ve doktora programlarına kaydolarak akademik kariyer de yapabilirler.
Yeterlilik Ölçütleri ve Yönetmelikler
Coğrafya Yüksek Lisans programından mezun olarak bu alanda yeterlilik kazanabilmek için,
- Genel Akademik Not Ortalaması (GANO) 2.5/4.00’den az olmayan,
- Tezini başarıyla savunmuş olan,
- Programdaki tüm derslerini (120 AKTS) en az CB ya da S notuyla geçmiş olan öğrencilere verilmektedir.
Detaylı bilgi için "Ömer Halisdemir Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği" ne bakınız.
Akademik İlerleme Olanakları
Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, COĞRAFYA ANABİLİM DALI ya da ilgili alanlarda doktora programlarına başvurabilir.
Sınav Yönetmelikleri, Değerlendirme ve Not Sistemi
COĞRAFYA Yüksek Lisans programı süresince öngörülen program öğrenme çıktılarının elde edilip edilmediğini ölçmek için kullanılan yöntemler aşağıda belirtilmiştir.
- Ders & Sınıf İçi Etkinlikler
- Arazi Çalışması
- Grup Çalışması
- Laboratuvar
- Okuma
- Ödev
- Proje Hazırlama
- Seminer
- Teknik Gezi
- Web Tabanlı Öğrenme
- Uygulama
- Yerinde Uygulama
- Mesleki Faaliyet
- Sosyal Faaliyet
- Alan Çalışması
- Rapor Yazma
Sınavlar
Öğrencilerin, Coğrafya Yüksek Lisans programı müfredatında yer alan her bir ders ünitesinin öngörülen öğrenme çıktılarını elde etmede ne kadar başarılı oldukları, dönem içi etkinliklerle ve her dönem sonunda yapılan final sınavlarıyla ölçülmektedir. Dönem içi faaliyetlerin değerlendirilmesi, yönetmelikle belirlenen yüksek lisans programlarındaki bütün dersler için zorunlu değerlendirme yöntemleri olarak en az sayıda ara sınav bir ödev içerir. Programlar, eğitim amaç ve hedeflerini sağlamak amacıyla program ve ders düzeyinde sonuçların başarısını ölçmedeki ihtiyaca bağlı olarak dönem içi faaliyetlerde daha fazla değerlendirme yönteminin tanımlanması için teşvik edilmektedir. Her ders için kullanılan değerlendirme yöntemlerinin niteliği ve sayısı, dönem sonu notuna olan katkılarıyla birlikte ders açıklamaları bölümlerinde "Ölçme ve Değerlendirme" başlığı altında verilmiştir. Bu düzenlemeler her dönem başında, önceden ilan edilir ve web sitesinde ders tanımları bölümleri yayınlanır. Ara sınav ve final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih, yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencilerin dönem sonu notları, ara sınav, ödev değerlendirmesi, kısa sınavlar, final sınavı ve varsa diğer değerlendirme sonuçlarına dayanarak öğrencilerin devam şartını sağlamasını da dikkate alınarak öğretim elemanları tarafından verilir. Yarıyıl içi başarı notunun ve genel sınavın başarı notuna etki oranları dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından yarıyılın ilk iki haftası içinde öğrencilere duyurulur. Final sınavının katkısı Yönetmelikle belirlenen tüm lisans programlarındaki tüm dersler için en az %40 ve en fazla %60 olur. Bir ara sınav, ödev, kısa sınav ve / veya final sınavı gerektirmeyen işe yerleştirme gibi dersler, ilgili bölümlerin yönetimleri tarafından belirlenir ve bu dersler için belirli değerlendirme ve not verme yöntemleri yukarıda anlatılan kanallar yoluyla duyurulur. Bu tür faaliyetlerin değerlendirilmesi Senato tarafından belirlenen ilkeler doğrultusunda yapılır ve Başarılı ya da Başarısız olarak değerlendirilir.
Değerlendirme
Bir öğrencinin başarısı her ders için tanımlanan her bir değerlendirme (dönem içi çalışmalar ve final) için öğretim elemanı tarafından değerlendirilir. Değerlendirme 100 tam puan üzerinden yapılır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve S (Başarılı) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Öğrencilerin başarı durumu; yarıyıl akademik ortalaması ve genel akademik ortalamaları 4.00 üzerinden hesaplanarak belirlenir ve her dönemin sonunda duyurulur. Bir dersin kredisi ile o dersten alınan başarı notunun katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı puanını verir. Yarıyıl akademik ortalaması, ders planında o yarıyılda bulunan derslerden alınması gerekenlerin ağırlıklı puanları toplamının, derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Yıllık dersler bahar yarıyılı akademik ortalamasına dâhil edilir. Genel akademik ortalama, öğrencinin öğrenim süresi içinde almak zorunda olduğu bütün derslerden aldığı başarı notları esas alınarak hesaplanacak ağırlıklı puanlar toplamının, alınan derslerin kredi toplamına (120 AKTS) bölünmesiyle bulunur. Ders başarı notları ve katsayıları aşağıdaki şekilde belirlenir:
Not
Harf Notu
Katsayı
90-100
AA
4.00
85-89
BA
3.50
80-84
BB
3.00
75-79
CB
2.50
70-74
CC
2.00
65-69
DC
1.50
60-64
DD
1.00
50-59
FD
0.50
0-49
FF
0.00
Mezuniyet Koşulları
Bir öğrencinin Coğrafya Anabilim Dalı yüksek lisans programından mezun olabilmesi için aşağıdaki koşulları karşılaması gerekmektedir:
- Geçer not alarak 120 AKTS kredisini tamamlamak (7 yüksek lisans dersi için 54 AKTS kredisi, Seminer Dersi için 6 AKTS kredisi, 2 Özel Alan Dersi için 20 AKTS kredisi ve art arda 2 yarıyıl boyunca yapılan Tez Çalışmaları için 40 AKTS kredisi)
- Tezini hazırlayıp başarıyla sunmak
Detaylı bilgi için “Ömer Halisdemir Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği"ne bakınız.
Öğrenim Türü
Ömer Halisdemir Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı yüksek lisans programı, tam zamanlı ve yüz yüze eğitim vermektedir.
İletişim (Program Direktörü ya da Dengi)
Mevki
Adı Soyadı
Telefon
E-Posta
ANABİLİM DALI BAŞKANI
Prof. Dr. Türkan BAYER ALTIN
0 388 225 2407
taltin@ohu.edu.tr
ANA BİLİM DALI BAŞKAN YARD.
Prof. Dr. Muhammed Zeynel ÖZTÜRK
0 388 225 2414
mzozturk@ohu.edu.tr
ERASMUS KOORDİNATÖRÜ
Dr. Öğr. Üyesi Mesut GÖK
0 388 225 2438
mesutgok@ohu.edu.tr