Üniversitelerin Alan Bazında Yetkinlik Analizi Raporu Açıklandı

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikaları Daire Başkanlığı, “Üniversitelerin Alan Bazında Yetkinlik Analizi” raporunu açıkladı.

2016 yılında yayınlanmaya başlanılan “Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi” çalışmasının amacı, üniversitelerin teknoloji alt alanları bazında araştırma performanslarının birbirlerine karşılaştırmalı olarak değerlendirilebilmesini sağlamak olarak açıklanıyor. Çalışma, üniversitelerin kendi bünyesinde araştırma faaliyeti yürüttüğü tüm teknoloji alt alanlarından hangilerinde daha yetkin olduğunu analiz edilebilmesine de imkan tanıyor.

Ulusal politikaların, bölgesel planların, kurumsal stratejilerin belirlenmesi gibi çeşitli kritik süreçlerde veriye dayalı karar alma mekanizmalarının desteklenmesine yönelik gerçekleştirilen “Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi” çalışmasında, üniversitelerin alan bazında yetkinlik analizleri yapılıyor ve grafikler oluşturuluyor.

Üniversite yetkinlik grafikleri oluşturulurken sırasıyla, yöntemin ve yetkinlik göstergelerinin belirlenmesi, teknoloji alanlarının ve anahtar kelimelerin belirlenmesi, gösterge verilerinin çekilmesi, veri analizi ve yetkinlik grafik ve tablolarının çizilmesi çalışmaları gerçekleştiriliyor.

“Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi” çalışmasında, 2016 yılındaki çalışmada kullanılan alan sınıflaması üzerinden TÜBİTAK danışma ve grup yürütme kurulu ile araştırma merkez ve enstitülerinden yetkin uzmanların değerlendirmeleri, “All Science Journal Classification” (Tüm Bilim Dergileri Sınıflandırması), ülkemizin çeşitli politika belgelerinde yer bulan güncel ülke ihtiyaçları ve güvenliği açısından kritik teknoloji alanları ile üniversitelerin eğitim alanları dikkate alınarak analize tabi tutulacak toplam 131 teknoloji alt alanı belirlenmiştir.

Üniversitemizin Yetkinlik Değerlendirmesi

Araştırmalar neticesinde, alan ve üniversiteler bazında en az altı veriye sahip olanlar için hacim ve kalite eksenlerine sahip yetkinlik grafikleri çizilirken, Üniversitemiz 18 alanda hacim ve kalite olarak öne çıkarken, 6 alanda hacmi, 17 alanda ise kalitesi ile ön plana çıkıyor.

TÜBİTAK Bilim, Teknoloji ve Yenilik Politikaları Daire Başkanlığı tarafından açıklanan raporda, Üniversitemiz, “Bahçe Bitkileri”, “Hidrojen ve Yakıt Pilleri”, “Tarla Bitkileri”, “Elektrikli ve Hibrit Araç Teknolojileri”, “Hayvan Besleme”, “Gıda Biyoteknolojisi”, “Parçacık ve Nükleer Fizik”, “Nükleer Enerji”, “Gıda İşleme ve Üretim Teknolojileri”, “Gıda Güvenliği”, “Yer Bilimleri”, “İnşaat”, “Elektrik, Güç Dönüşümü, Elektrik İletim ve Dağıtımı”, “Analitik Kimya”, “Seramik ve Kompozitler”, “Deneysel Fizik”, “Analitik Kimya” ve “Malzeme - Metaller ve Alaşımlar” alanlarında hacim ve kalite açısından öne çıkıyor.

Raporda ayrıca Üniversitemiz, “İçten Yanmalı Motor Teknolojileri”, “Eklemeli İmalat”, “Madencilik”, “Eğitim”, “Rüzgar Enerjisi” ve “Coğrafya” alanlarında hacmen yeterli iken  kalite olarak geliştirilmeye müsait alanlar olarak değerlendiriliyor.

“Üniversitelerin Alan Bazlı Yetkinlik Analizi”nde, Üniversitemizin kalite olarak yeterli hacim olaraksa gelişmeye açık alanlarının, “Yoğun Madde Fiziği”, “Yüzey Kaplama ve Filmler”, “Orman”, “Matematik”, “Enerji Depolama”, “Güneş Enerjisi”, “Nesnelerin İnterneti”, “Kuantum Teknoljileri”, “Sanat”, “Kitle İletişimi ve Araçları”, “Arıtma Teknolojileri”, “Büyük Veri ve Veri Analitiği”, “Biyokimya, Genetik ve Moleküler Biyoloji”, “İktisat”, “Atomik Moleküler Fizik ve Optik”, “Biyomühendislik” ve “Fizikokimya ve Teorik Kimya” olduğu belirtiliyor.

Üniversite Yetkinlik Analizi’ne ulaşmak için tıklayınız.